06 Februari 2019

Kayuh JANGAN ❌ Kayuh!




Tahun ini merupakan Tahun ke-4 aku beli basikal mountain berjenama BIANCHI! 
TAMBAH TOLAK DAH 3000KM AKU BERKAYUH... Kiranya berbaloi lah aku beli...

Namun, bukan berapa jarak telah aku berkayuh yang nak diceritakan.. Tapi bagaimana boleh terlintas nak BELI! Boleh tahan lah harganya...huhuhu huhuhu....

PADA ZAMAN DAHULU... (intro kartun sket...)
Sekitar 2015, aku sebenarnya dah mula mengidap sakit lutut.. Sesekali rasa macam bergesel pun ado.... Kawan2 pun sesekali ajak main futsal, tapi kerap jugak aku tolak ... SBB tak tahan beb geselannyer...huhuhu huhuhu 
AKU SEBENARNYA TAHU SEMUANYA BERPUNCA DARI BERAT BADAN YANG BERLEBIHAN... Mau idak... dari berat normal 65kg (sekitar 2009) ... kemudian  melampau ke 82kg....๐Ÿฅด

Lepas itu, aku cuba memotivasikan diri dengan mula berjoging kembali... Baru start lepas 100meter..dah tak tahan sakit lutut...
Sehinggalah bapak mertuaku pinjamkan basikal foldi nyer...
Mula mula berkayuh tu mmg rasa macam nak pecah jantung.. Tapi lama kelamaan baru ok...daripada 2 ke 3 KM per Session... hinggalah kini 30km ke 80km....๐Ÿšด๐Ÿผ‍♂️๐Ÿšด๐Ÿพ‍♂️

Lepas 3 ke 5 bulan berkayuh.. aku mula joging sket2... barulah kurang sakit lutut tu... maybe sbb berat badan dah kurang sikit kot...KURANG TEKANAN PADA LUTUT...๐Ÿ’ฅ

SO, KEPADA YANG DAH LAMA SANGAT TAK BERSUKAN TU... MULAKAN DENGAN INTENSITI YANG RENDAH DULU DAN BERSESUAIAN... JANGAN TERUS NAK BUAT YG HEAVY JER... RISIKO DER....

SEMOGA BERMANFAAT KEPADA SEMUA

06.02.2019
1125pm

Tiada ulasan: